Produktledelse handler om å to ting;
- Å kjenne og skjønne sitt eget produkt, sett med brukernes og kundenes øyne
- Å styre produktet slik at det treffer kundenes/brukernes behov, og kommer på markedet mens mulighetsvinduet er åpent
- Å vedlikeholde produktet slik at det både følger endringer i brukernes behov, men også at det tilpasser seg endringer i supply chain (komponenter forsvinner fra markedet, nye produksjonsmetoder er billigere, etc).
Å kjenne sitt eget produkt er vanskeligere enn man vanligvis tenker seg. For man har jo jobbet med produktet sitt så lenge, har det så klart for seg i hodet, og har ikke tenkt på andre også skal forstå det. Man har kanskje falt for noen av fristelsene som heter f.eks. internt produktinnovasjon (man finner opp og utvikler, uten at man vet om brukerne har bruk for det, men fordi man har kompetanse til det), gold plating (man gjør produktet perfekt, selv om brukerne ville vært kjempefornøyde med noe enklere). Eller man utvikler kanskje sågar HELT uten kontakt med brukere og potensielle kunder?
Men det som kanskje er mest sannsynlig, er at produktet er supert. MEN at det er konfigurert og presentert på en kompleks og uforståelig måte. At kommunikasjonen ikke når ut. At kundeverdien drukner i fantastiske teknikaliteter og finesser som ikke kreerer verdier for kundene.
Å styre produktet handler delvis om å styre hvilke(t) produkt man utvikler, og delvis om å sikre at produktet blir ferdig i tide. I bunnen ligger et "product roadmap". En plan som forteller hvordan produktet skal utvikle seg på mellomlang sikt. For å lykkes må man begrense scopet for hver release, og heller konsentrere innsatsen om at de funksjonene man vil ha i releasen blir gode. Og at selve releasen blir god. Men viktigst av alt, man må bli ferdig før konkurrentene er over alle hauger. Derfor må man, når man er ferdig med prototyper og begynner å arbeide med produksjonsvarianten, bygge produkthierarkiet i naturlige og passelig store biter. Dette hierarkiet inneholder hele produktdefinisjonen, slik at det bare kan overleveres til produksjon. Dette må godkjennes bottom-up før en endelig release av et kvalitetsprodukt kan skje. Først da har man kontroll. Det er ikke MS Project som får produktet i mål, det er produktledelse.
Produktutvikling er lett, produktledelse er vanskelig. Og det er ledelsen som må lede prosessen.